Je li popunjavanje imovinske kartice toliki bauk kao što nam to u posljednje vrijeme žele prikazati političari koji su uhvaćeni u nepravilnostima? Krije li se iza toga nekompetencija, nedostatak političke kulture i odgovornosti ili je riječ jednostavno o prikrivanju?
U posljednje vrijeme nanizalo se nekoliko slučajeva nepravilnog nepopunjavanja imovinskih kartica oduduše s različitom težinom. Ministar Grlić Radman zaboravio je upisati milijunske prihode, a kandidatkinja za premijerku stranke Možemo Sandra Benčić nije navela da je podstanarka.
- Ako je istina da Banožić može samog sebe ovlastiti da postane stanar u državnom stanu, onda je besmisleno raspravljati o tome je li netko prijavio da je sa 48 kvadrata prešao na 62. To je onda drugorazredno pitanje unutar kojeg ispada da su u tom tunelu svi "crni", pa se ne vidi razlika između jednog dosta teškog slučaja kao što su dva milijuna eura što je zaista ozbiljan novac, i ovog drugog, kaže politički analitičar Žarko Puhovski.
Moglo se primjetiti kako je primjerice Sandra Benčić, nakon najave da će biti premijerka, ako njezina stranka osvoji dovoljno glasova, umjesto u napad kao izazivač morala krenuti defanzivno.
- Tu nema uopće spora, ona je napravila sitnije omaške. Vi možete argumentirati da je na razini da netko tko radi takve omaške dvojben kandidat ili kandidatkinja za mnogo ozbiljnije stvari, ali to se svakome događa, nastavlja Puhovski.
Posljednji je slučaj ministra Medveda koji je zaboravio upisati više livada i oranica ili čega već koje je naslijedio. Puhovski smatra kako nema isti težinu ne upisati nekoliko livada u potpuno nesređenim zemljišnim knjigama sa kontrolom korupcije koja se izjednačavanjem ovih afera upropaštava. Jedna od svrha imovinskih kartica je da se vide baš takve stvari, recimo da postane premijer, pa da se za nekoliko godina vidi razlika u imovini prije i nakon dolaska na dužnost, kaže Puhovski.
- One nisu bitne za obavljanje ministarske funkcije jer većina tih ljudi je to dobila nasljedstvom. Treba gledati ono što je bitno: Stanje prvog dana u mjesecu nakon što je netko stupio na dužnost i zadnji dan u mjesecu nakon što je netko otišao s te dužnosti. To se ovdje ne gleda. Pravo javnosti mora se koncentrirati na pitanje netto razlike onoga što sam imap kao ministar i onoga što sam imao kad sam to prestao biti.
Jesu li nam imovinske kartice uopće potrebne? Može li se to pitanje riješiti na neki drugi način, npr. preko porezne uprave?
- Kazne su zanemarive. Svojedobno se postavilo pitanje sigurnosne provjere budućih ministara i ministrica. Ja sam tada rekao da ih ne treba provjeravati SOA nego FINA. Gotovi su svi oni dosta dobro opskrbljeni dionicama, a neke od tih dionica nije baš bilo tako lako kupiti i moguće je pretpostaviti da su imali neke dodatne informacije o tome kad se to trebalo kupovati, zaključuje Žarko Puhovski.
Je li zaista toliko teško popuniti ispravno imovinsku karticu?
- To je malo zahtjevniji formular, pogotovo kada imate više nekretnina ili kad imate nekretnine gdje zemljišno-knjižno nije dobro provedeno, kao što je to primjerice na otocima itd. Rok je podnošenja imovinske kartice 30 dana od dana stupanja na dužnost. To je primjeren rok za prikupljanje sve potrebne dokumentacije. Postoje i jasne upute popunjavanja te imovinske kartice.
Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.