Hrvatski radio

Treći program

Massenetova Manon u Operi na Trećem

26.02.2025.

11:04

Autor: Zrinka Matić

Brigitte Bardot ("Izdana", 1954.), diva francuske kinematografije kojom je inspirirana režija Massenetove "Manon" u Teatro Regio u Torinu

Brigitte Bardot ("Izdana", 1954.), diva francuske kinematografije kojom je inspirirana režija Massenetove "Manon" u Teatro Regio u Torinu

Foto: Javna domena / -

U terminu od 19.30 ove subote u Operi na Trećem slušamo operu Manon Julesa Masseneta, na snimci izvedbe održane 25. listopada prošle godine. 

Od 1. do 29. listopada 2024., Teatro Regio predstavio je Manon Manon Manon: projekt osmišljen kao fascinantno putovanje koje je po prvi put u nekom talijanskom kazalištu s tri opere posvećene Manon Lescaut, na ovaj način oživjelo temu koja je tijekom dugog perioda intrigirala kazališni svijet. Mlada protagonistica romana Abbe Prévosta, počevši od svog uspjeha sredinom osamnaestog stoljeća, nadahnula je trojicu skladatelja: Daniela Aubera koji je stvorio Manon Lescaut 1856., Julesa Masseneta koji je skladao svoju Manon 1884. i Giacoma Puccinija koji je postigao svoj prvi veliki trijumf s Manon Lescaut 1893.


Tri autonomna, ali komplementarna djela, tri dirigenta, tri tumača za jednu protagonisticu, s tri različite pjevačke postave za dosad neviđeni "triptih" postavljen u listopadu prošle godine u Teatro Regio u Torinu.


Kako bi se istaknule specifičnosti svakog od triju djela, tri su produkcije povjerene jednom redatelju, Arnaudu Bernardu, koji je osmislio dramaturški projekt fokusiran na različita razdoblja francuske kinematografije, od nijemog filma do 1960-ih.


Fokus ovog projekta bio je Giacomo Puccini, s obilježavanjem njegove stogodišnjice smrti 2024. godine. Njegova Manon Lescaut praizvedena je upravo u Teatru Regio 1. veljače 1893., a Teatro Regio u ovoj sezoni predstavlja čak 7 naslova skladatelja iz Lucce.


Za ovu subotu u Operi na Trećem odabrali smo jednu od tri Manon, onu Julesa Masseneta, dok ćemo Auberovu i Puccinijevu čuti tijekom ljetnih subotnjih večeri u Operi na Trećem.


“Iskoristimo mladost, nećemo zauvijek imati dvadeset!” Takav je moto Manon, grešnice u kojoj nema zlobe, poletne i impulzivne, koja donosi nadahnuće jednoj od najvećih opera Julesa Masseneta. Manon je lijepa mlada žena čiji su roditelji odlučili poslati je u samostan. Sudbina joj, međutim, sprema nešto drugo, kada upozna Chevaliera Des Grieuxa, studenta iz plemićke obitelji, ali siromašnog imovinskog stanja.


Njih dvoje se zaljubljuju i zajedno bježe u Pariz, gdje ih čeka okrutni kraj, jer Manon, svojom sklonošću za luksuzom, uvlači Des Grieuxa u spiralu moralne degradacije.


Nadahnuta Prévostovim romanom, Massenetova Manon premijerno je izvedena u Opéra-Comique u Parizu 1884. Postigla je trenutni, nevjerojatno velik uspjeh, a publika je opetovano pozivala pjevače i skladatelja na bis i na naklone. Massenetovo orkestralno majstorstvo dolazi do punog izražaja u vrlo različitim i uvjerljivim atmosferama koje stvara - svečanosti na ulici, mističnom ozračju crkve Saint-Sulpice, bijedi kockarnice. U partituri nalazimo frivolno koketne kolorature i briljantne komične poteze, koji su protuteža emocionalnom intenzitetu priče. Manon dominira scenom, čija je transformacija prenesena s izuzetnom suptilnošću kroz nezaboravne melodije - od nevinosti "Voyons, Manon plus de chimère", do senzualnosti "N'est ce plus ma main", do beznadne rezignacije finala.


U terminu od 19.30 ove subote u Operi na Trećem slušamo snimku izvedbe održane 25. listopada prošle godine.


Ekaterina Bakanova, sopran, Manon Lescaut

Atalla Ayan, tenor, Le Chevalier des Grieux

Björn Bürger, bariton, Lescaut, Manonin rođak

Roberto Scandiuzzi, bass, Le Comte des Grieux, Chevalierov otac

Thomas Morris, tenor, Guillot de Morfontaine

Allen Boxer, bariton, Monsieur de Brétigny

Ugo Rabec, bas, Gostioničar

Olivia Doray, sopran, Poussette, Glumica

Marie Kalinine, mezzo-sopran, Javotte, Glumica

Lilia Istratii, mezzo-sopran, Rosette, Glumica

Alejandro Escobar, tenor, Stražar

Leopoldo Lo Sciuto, tenor, Stražar

Roberto Miani, tenor, Trgovac

Zbor Teatro Regio, Turin

Orkestar Teatro Regio, Torino

Evelino Pidò, dirigent

Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.

prije

17 dana

Djeca čiji su roditelji u zatvoru

Iz arhive Kaznionice u Lepoglavi

prije

18 dana

Europski mozaik

Prizor iz Verdijeva "Macbetha" na pozornici sferisterija u Macerati

prije

32 dana

HRT sudjelovao u COPEAMOVOM radijskom projektu

Mediteranski spomenici između neba i mora

Vezani sadržaj

Emisija

Opera na Trećem

Probran niz opernih naslova čeka nas i u sezoni 2025./2026. u Operi na Trećem. Najbolje europske i svjetske operne kuće, s mnoštvom novih izvedbi i vrhunskim interpretima, dostupne su nam putem EBU Euroradija. Počinjemo ipak jednom hrvatskom operom, Juditom Frane Paraća s prošlogodišnje izvedbe u HNK Zagreb, održanom u godini velikog jubileja Marka Marulića, čiji je istoimeni ep bio predloškom za ovo vrhunsko suvremeno hrvatsko operno djelo. U listopadu nas očekuje kompletan Wagnerov Prsten Nibelunga s izvedbi na ovogodišnjem Festivalu u Bayreuthu, gdje je nastupio cijeli niz vrhunskih wagnerijanskih pjevača, a dirigirala je, i to već drugu godinu zaredom, dirigentica Simone Young, koja korijene vuče i iz Hrvatske. Niz rjeđe izvođenih opernih naslova upoznat ćemo i ove sezone, poput raskošnog djela Georgea Enescua, opere Kralj Edip, u izvedbi s Festivala u Bregenzu u kojoj ulogu slijepog proroka Tirezije tumači naš svjetski tražen bas, Ante Jerkunica. Milano, Beč, Pariz, London, New York i ove su sezone naša najposjećenija operna središta, ali slušamo i izvedbe iz Madrida, Amsterdama, Münchena, Maribora i još niza drugih europskih gradova, svake subote s drugom operom iz pera Verdija, Puccinija, Bellinija, Donizettija, Mozarta i brojnih drugih skladatelja.

Poslušajte u Slušaonici