Zaštita prava potrošača sve je prisutnija tema u Europskoj uniji. Brze promjene mnogih dosadašnjih praksi tjeraju trgovce, potrošače i davatelje usluga da se prilagode, ali i da ne zanemare svoja prava i obveze. O tome koliki je interes građana da zaštite svoja prava, koje su najnovije smjernice i koliko su hrvatski građani informirani, bilo je riječi na na još jednoj Eurotribini Hrvatskog radija. Iz udruga potrošača upozoravaju da su hrvatski potrošači najlošije informirani i najslabije educirani među svim u zemljama članicama Europske unije, a nažalost, kažu, često nisu dovoljno informirani ni trgovci.
Problema je mnogo, upozoravaju iz udruga za zaštitu potrošača. Svaki dan javljaju im građani, njih 30 do 50 i toliko primaju i poruka elektroničkom poštom. Svaki drugi, kaže Ana Knežević, žali se na materijalni nedostatak.
- Prošle smo godine imali čak 11 000 obraćanja. Statistike u Hrvatskoj pokazale su da se 5 posto ljudi koji imaju problema, žali i obraća udrugama, a mi smo samo jedna od njih, pa možete vidjeti koliki su to razmjeri.
Potrošači su uz to, ističe Knežević, slabo informirani.
- Hrvatski potrošači su najlošije informirani i najslabije educirani među svim u zemljama članicama Europske unije, a nažalost, često nisu dovoljno informirani ni trgovci.
Informiranost trgovaca ovisi o vrsti industrije i među njima postoje velike razlike, kaže stručnjak za maloprodaju Slobodan Školnik. Radi se na njihovoj edukaciji a proizvoda je puno.
- Danas u Hrvatskoj imamo milijune proizvoda koji su na tržištu i užasno je teško pratiti, i potrošačima i trgovcima, sve što se oko njih događa. Proizvodi su danas vrlo sofisticirani i vrlo brzo se mijenjaju.
Puno je pritužbi vezanih i za kupovinu na mrežnim stranicama. Na što upozoravaju građane navodi Danijela Marković Krstić iz Europskog potrošačkog centra.
- Prvenstveno treba gledati odakle je tvrtka, ima li podatke, broj telefona, adresu. Osnovne podatke.
Govoreći o pravilima Europske unije zastupnik HDZ-a u Europskom parlamentu Tomislav Sokol upozorava na Akt o digitalnim uslugama.
- Zbog kojeg će platforme preko kojih se prodaje morati paziti kakve proizvode prodaju, tko se preko njih oglašava i slično.
Knežević još upozorava i na problem starijih građana koji ne mogu pratiti nove tehnologije a na koje ih se sve više upućuje. Dodaje kako je to nešto o čemu se mora voditi računa jer tehnologija napreduje i taj će problem biti sve veći.
Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.