Hrvatska akademska i istraživačka mreža CARNET objavila je novi kurikulum pod nazivom „Umjetna inteligencija: Od koncepta do primjene“ namijenjen učenicima petih i šestih razreda osnovnih škola. Ovaj program zamišljen je kao izvannastavna aktivnost u trajanju od 35 sati godišnje.
Usmjeren je na razvoj kritičkog mišljenja učenika o utjecaju umjetne inteligencije i tehnologija u nastajanju, razvoj digitalnih kompetencija te osposobljavanje za praktičan i kreativan rad s tehnologijama u nastajanju. U tom predmetu učenici će biti aktivni sudionici u proučavanju i kritičkom promišljanju o digitalnim tehnologijama i umjetnoj inteligenciji te o njihovu utjecaju na život – ne samo u učionici, nego i u svakodnevnim aktivnostima.
Prošlu školsku godinu razvijena su dva slična kurikuluma: jedan za izvannastavnu aktivnost za osnovne škole, a drugi za fakultativni predmet za srednje škole. Oba kurikuluma eksperimentalno su provedena u prošloj školskoj godini.
U emisiji Dnevni ritamo toj su temi govorili Aco Momčilović, stručnjaka za umjetnu inteligenciju i etiku, također i suosnivača Global AI Etnics Instituta i ravnatelj V. gimnazije u Zagrebu škole u kojoj se ovaj kurikulum već provodi, Tihomir Engesfeld.
Ravnatelj Tihomir Engelsfeld kaže kako je oduševljen prvom godinom provedbe novog programa u V. gimnaziji.
- Oduševljen sam činjenicom da konačno u hrvatskom školstvu, a i u našoj petoj gimnaziji, da ne kasnimo za vlakom koji je prošao stanicom. Dakle, Chat GPT, umjetna inteligencija, to je nešto zaista novo. Ne mislim na umjetnu inteligenciju u onom smislu u kojem se pojavila prije desetak, dvadesetak godina, nego u ovom suvremenom, kad svi mislimo na chat GPT. Pojavilo se i evo već i u školama. I to je jako dobro. Često se škole optužuju u školstvo da kasni, da je staromodno, da se treba prilagoditi novim vremenima i ovo je baš taj slučaj. I zato me to veseli. Hrvatska je pretekla druge europske zemlje u tome i to mi je drago. Evo u ovom slučaju imamo i dokaz da smo broj jedan u nečem što vuče naprijed.
Hrvatska je među prvima u svijetu reagirala i ja mislim da je tu CARNET odradio odličan posao, kaže Aco Momčilović.
- Ono koliko sam ja to pratio, oni su imali cijeli tim interdisciplinarnih stručnjaka koji su se bavili ovim pitanjima i procijenili ugtjecaj na djecu i mlade. Ima smisla u određenom obimu uvesti temu umjetne inteligencije za djecu tako da ih se na vrijeme pripremi za budućnost koja dolazi.
Djeca su često, što se tehnologije tiče, naprednija od roditelja i profesora.
- To je možda i kritično pitanje. Evo baš sam jučer spominjao tu temu, imali smo jedan okrugli stol na kojem smo se dotaknuli različitih društvenih promjena. Što se zapravo događa, pa su neki svjetski stručnjaci, koji se bave temom umjetne inteligencije u obrazovanju, predložili: Stara paradigma je bila mi imamo profesore, koji moraju prvo sami naučiti i doći na određenu razinu materije i onda je mogu prenositi na djecu, kao što se to zapravo događa u većini ostalih predmeta, dodaje Momčilović.
- Međutim, današnji taj pomak paradigme, koji neki predlažu iz čiste nužnosti, je sljedeći: Treba razvijati mogućnosti suradnje na umjetnoj inteligenciji. Znači učenje kroz suradnju. Ti alati su toliko brzi da zapravo nemamo vremena nekoga učit pola godine ili godinu, pa da on to prenosi sljedećih pet godina na djecu. za to više nema vremena, potrebno je učiti zajedno i kroz suradnju.
Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.