Verdijeva Aida u izravnom prijenosu iz Metropolitan opere
24.01.2025.
13:06
Autor: Zrinka Matić
PODIJELI
Angel Blue u naslovnoj ulozi Verdijeve "Aide"
Foto: Foto: Ken Howard / Met Opera
U Operi na Trećem ove subote u 18.30 u izravnom prijenosu iz New Yorka pratimo subotnju matineju Metropolitan opere. Tamošnja sezona se nastavlja operom Aida, monumentalnom tragedijom Giuseppea Verdija o zabranjenoj ljubavi u starom Egiptu. Sopranistica Angel Blue tumači naslovnu ulogu etiopske princeze, zatočenice na faraonovom dvoru. Tenor Piotr Beczała njezin je ljubavnik, egipatski ratnik Radamès. Mezzosopranistica Judit Kutasi njezina je strašna suparnica, faraonova kći Amneris - također zaljubljena u Radamesa. A bariton Quinn Kelsey je Aidin otac Amonasro, kralj Etiopije. Neusporediv Zbor i Orkestar Metropolitan Opere predvodi glazbeni ravnatelj Yannick Nézet-Séguin u Verdijevoj sveobuhvatnoj drami – predstavljenoj u spektakularnoj novoj produkciji, čiju režiju potpisuje Michael Mayer.
Prvi čin, druga scena Verdijeve "Aide"
Foto: Foto: Ken Howard / Met Opera
Metropolitan Opera dočekala je 2025. godinu s prvim novim uprizorenjem Verdijeve Aide u ovoj opernoj kući nakon gotovo 40 godina. Prvotno planirana za otvaranje sezone 2020./21., premijera je odgođena zbog pandemije. Ova nova verzija, koju je režirao Michael Mayer, gotovo je jednako veličanstvena i kićena kao produkcija Sonje Frisell iz 1988., sa svojim golemim hramovima i dvoranama palače, ali uokviruje priču na malo drugačiji način. Većina scenografije Christine Jones vodi publiku u grobnice i piramide starog Egipta kako bi predstavili priču kakvu je zamislio tim arheologa s početka 20. stoljeća, a glume ih glumci u prepoznatljivim slamnatim fedorama i safari kacigama.
Prvi čin, druga scena Verdijeve "Aide"
Foto: Foto: Ken Howard / Met Opera
Oni istražuju davno napuštenu grobnicu – razrađenu mrežu visokih odaja, kipova i stupova, sve ukrašeno zamršenim rezbarijama i obojano nijansama zlata i lapis lazulija – popraćeno živopisnim digitalnim projekcijama i dinamičnim animacijama. Raskošni kostimi Susan Hilferty – pod utjecajem skica francuskog arheologa Augustea Mariettea, koji je nadzirao scenografiju i kostime za premijeru opere 1871. u Kairu – dodaju još više blještavila spektaklu, zajedno s dizajnom rasvjete Kevina Adamsa koja dodatno naglašava pozlaćene tkanine.
Slijedeći stope proslavljenih Aida u Metu – uključujući legendarnu Leontyne Price koja je pjevala naslovnu ulogu 42 puta između 1961. i 1985. – Angel Blue, koja ove sezone Aidu u Metu pjeva prvi put, donosi dirljiv portret zarobljene etiopske princeze rastrzane između ljubav prema vojskovođi egipatske vojske i odanosti svojoj domovini.
Angel Blue u naslovnoj ulozi Verdijeve "Aide"
Foto: Foto: Ken Howard / Met Opera
Herojski Radamès je još jedna nova uloga koju Piotr Beczała pridodaje dosada otpjevanoj lepezi glavnih tenorskih uloga u Metu
Kao Amneris, nemilosrdna egipatska princeza zaljubljena u Radamesa, ali koja shvaća da je on zaljubljen u Aidu, nastupa mezzosopranistica Judit Kutasi. U ulozi Ramfisa, vrhovnog svećenika koji blagoslivlja Radamesa prije nego što krene predvoditi egipatsku vojsku, nastupa bas Morris Robinson. Bariton Quinn Kelsey, hvaljeni američki bariton, pjeva ulogu Aidinog oca, etiopskog kralja Amonasra. U ulozi Kralja Egipta je bas Harold Wilson. Veliku svećenicu tumači sopranistica Amanda Batista, dok ulogu Glasnika donosi Yongzhao Yu.
Piotr Beczała kao Radamès u Verdijevoj"Aidi"
Foto: Foto: Ken Howard / Met Opera
Judit Kutasi kao Amneris u Verdijevoj "Aidi"
Foto: Foto: Ken Howard / Met Opera
Quinn Kelsey kao Amonasro i Angel Blue u naslovnoj ulozi u Verdijevoj "Aidi"
Foto: Foto: Ken Howard / Met Opera
Morris Robinson kao Kralj u Verdijevoj "Aidi"
Foto: Foto: Ken Howard / Met Opera
Solistima, Zborom (koji je pripremio Donald Palumbo) i Orkestrom Metropolitan opere ravna umjetnički ravnatelj Meta, Yannick Nézet-Séguin koji ovim izvedbama obilježava petnaest godina od svog prvog nastupa u Metu.
Koreografiju u Trijumfalnoj sceni potpisuje koreograf Oleg Glushkov.
Piotr Beczała kao Radamès i Angel Blue kao Aida u prizoru u grobnici u 4. činu Verdijeve "Aide"
Probran niz opernih naslova čeka nas i u sezoni 2025./2026. u Operi na Trećem. Najbolje europske i svjetske operne kuće, s mnoštvom novih izvedbi i vrhunskim interpretima, dostupne su nam putem EBU Euroradija. Počinjemo ipak jednom hrvatskom operom, Juditom Frane Paraća s prošlogodišnje izvedbe u HNK Zagreb, održanom u godini velikog jubileja Marka Marulića, čiji je istoimeni ep bio predloškom za ovo vrhunsko suvremeno hrvatsko operno djelo. U listopadu nas očekuje kompletan Wagnerov Prsten Nibelunga s izvedbi na ovogodišnjem Festivalu u Bayreuthu, gdje je nastupio cijeli niz vrhunskih wagnerijanskih pjevača, a dirigirala je, i to već drugu godinu zaredom, dirigentica Simone Young, koja korijene vuče i iz Hrvatske. Niz rjeđe izvođenih opernih naslova upoznat ćemo i ove sezone, poput raskošnog djela Georgea Enescua, opere Kralj Edip, u izvedbi s Festivala u Bregenzu u kojoj ulogu slijepog proroka Tirezije tumači naš svjetski tražen bas, Ante Jerkunica. Milano, Beč, Pariz, London, New York i ove su sezone naša najposjećenija operna središta, ali slušamo i izvedbe iz Madrida, Amsterdama, Münchena, Maribora i još niza drugih europskih gradova, svake subote s drugom operom iz pera Verdija, Puccinija, Bellinija, Donizettija, Mozarta i brojnih drugih skladatelja.