Hrvatski radio

Treći program

Demonsko i natprirodno u operi

10.10.2024.

18:29

Autor: Zrinka Matić

Macbeth susreće vještice, lithografija Francesca Corbette

Macbeth susreće vještice, lithografija Francesca Corbette

Foto: Public Domain / /

U mjesecu kada se bliži neobičan poganski blagdan noći vještica, prilika je pozabaviti se temama i likovima vrlo popularnima u operi, koji su znali nadahnuti neke od najoriginalnijih opernih ulomaka... 

Opera je puna sablasnog, zlokobnog i nadnaravnog. Ponekad su sablasni dijelovi više komični nego strašni – kao u operi Ivica i Marica Engelberta Humperdincka, kada dvoje djece na prevaru vješticu baci u pećnicu.


U rijetko izvođenoj, ali prekrasnoj komičnoj operi Đavo i Kata Antonína Dvořáka, Marbuel je Luciferov pomoćnik koji je poslan na Zemlju u misiju da otkrije zaslužuje li zla princeza biti poslana u pakao. Odlazi u kasnu noć, pleše i susreće brbljivu Katu od koje pokušava izmamiti informacije o opakoj princezi koja tjera ljude na robovski rad. Nitko ne želi plesati s Katom, pa Marbuel to čini i namami je u svoj prekrasni dvorac, za koji će se ispostaviti da je zapravo pakao. Kata je bijesna i zadaje Marbuelu prilično muka, te je se on na kraju jedva čeka riješiti. 


Ovaj negativac je komičan i slab, pakao je prikazan kao zabavno mjesto, a vragovi su samo hrpa starih momaka koji vole sjediti i piti pivo, igrati karte i pjevati! Ali sve se sretno završi. U trećem činu, Marbuel je poslan da odvede princezu u pakao, ali mu se Kata suprotstavlja i on užasnut bježi! Princeza se kaje i oslobađa narod, spašava se od pakla, a narod se raduje. Na slično zabavan način pakao je prikazan i u Orfeju u podzemlju Jacquesa Offenbacha, a nije naročito strašan niti vrag u operi Čerevički odnosno Cipelice Petra Iljiča Čajkovskog. 

Poster za Offenbachovog Orfeja u podzemlju, 1878

Poster za Offenbachovog Orfeja u podzemlju, 1878

Foto: Public Domain / /

Đavao, ponekad zvan Mefisto, istaknuti je lik u nekim operama. U Faustu Charlesa Gounoda, djelomično temeljenom na Goetheovoj monumentalnoj drami, galantni Mefisto je više zavodljiv nego zlokoban. Kada se prvi put susretne s Faustom kako bi ga naveo da mu proda svoju dušu, on sebe opisuje kao „un vrai gentilhomme" (pravi džentlmen).


Nasuprot tome, Mefisto u talijanskoj operi Mefistofele Arriga Boita, pisca libreta za posljednje dvije Verdijeve opere Otello i Falstaff, mnogo je elementarniji i grublje izrađen lik. On se ruga Bogu u uvodnoj sceni, koja odvija se na nebu i vodi Fausta na vještičji sabat.


Mefisto je u ovim operama bas, a Faust tenor, prikazan kao tipičan romantičan lik. No, u fascinantnoj i zagonetnoj operi Doktor Faust velikog talijanskog pijanista i skladatelja Ferruccia Busonija, koji je djelovao na prijelazu u 20. stoljeće, Faust je bariton, a zlikovac je sada tenor, koji se tijekom cijele opere neprestano prerušava u druge likove. Ovaj Mefisto je uistinu zlokoban, a usto podrugljiv i sarkastičan.


Na početku opere skladana je jeziva scena u kojoj Faust, koji nije samo filozof, znanstvenik i teolog, već se bavi i okultizmom, priziva Mefista. Misteriozni demoni prerušeni u studente daju mu knjigu crne magije iz Krakova. Busonijeva opera uronjena je u mistiku i magiju.

Sergeji Prokudin Gorskii: Fjorod Šaljapin kao Mefisto

Sergeji Prokudin Gorskii: Fjorod Šaljapin kao Mefisto

Foto: P.D. / /

Pretpostljednja scena u Faustovom prokletstvu Hectora Berlioza, u kojoj Mefisto dovodi Fausta u pakao na konju kojeg progoni horda demona, a cijeli ga pakao dočekuje, doista je zastrašujuća.


U Verdijevoj ranoj operi Macbeth, temeljenoj na Shakespeareovoj drami, vještice zvuče više talijanski nego škotski, ali su izrazito zlokobne! 


Tu je još i opera Didona i Eneja velikog engleskog skladatelja Henryja Purcella s kraja 17. stoljeća, jednoj od najranijih opera koje se još uvijek izvode. U njoj, vještice bacaju kletvu na kraljicu Kartage Didonu zbog čega ju njezin voljeni Eneja napušta. On odlazi iz Kartage kako bi naselio Italiju, a ona se u očaju ubija.


Der Freischütz (Strijelac čarobnjak), slavna opera njemačkog skladatelja Carla Marije von Webera s početka 19. stoljeća bavi se strijelcem koji prodaje dušu vragu za sedam čarobnih metaka koji ne mogu promašiti metu - osim posljednjeg metka koji kontrolira zlikovac. Jezovita je scena u šumi u kojoj se kuju čarobni meci.


Tu je još niz opernih vještica – kao što su one na Venusbergu u Tannhäuseru Richarda Wagnera.


Jedna od najčudnijih i najstrašnijih opernih prikaza zlokobnog i nadnaravnog skladana je u operi Plameni anđeo Sergeja Prokofjeva. Opera se bavi tematikom čarobnjaštva, demonologije i opsjednutosti u Njemačkoj 16. stoljeća.


Neke od ovih ulomaka odabrali smo u emisijama u listopadu.

Ramberg - Freischuetz, Divlja vojska

Ramberg - Freischuetz, Divlja vojska

Foto: P.D. / /

Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.

prije

15 dana

Razgovor s Rilkeom

Hana Veček

prije

32 dana

Htjeli bismo biti kao ona

Ivana Bašić

prije

37 dana

Ususret 35. Animafestu i razgovori s Gabrieleom Salvatoresom i Deanom Lalićem

35. Svjetski festival animiranog filma - Animafest Zagreb

Vezani sadržaj

Emisija

U hramu pjeva

Istražujemo sve ono što operni svijet i svijet srodnih glazbeno-scenskih vrsta čini tako osebujnim. Donosimo detalje iz operne povijesti od baroknih početaka do danas, odmičući se od uobičajenih repertoarnih putova.

Poslušajte u Slušaonici