Hrvatski radio

Treći program

Romeo i Julija Charlesa Gounoda u izravnom prijenosu iz njujorškog Meta

20.03.2024.

15:01

Autor: Zrinka Matić

Nadine Sierra(Julija), Frederick Ballentine (Tybalt) - Gounod Met_4482s

Nadine Sierra(Julija), Frederick Ballentine (Tybalt) - Gounod Met_4482s

Foto: Marty Sohl / Met Opera

Dvoje pjevača na vrhuncu svojih moći – blistava sopranistica Nadine Sierra i tenorska senzacija Benjamin Bernheim – nastupaju zajedno kao ljubavnici u raskošnoj Gounodovoj adaptaciji Shakespearea, s glazbenim direktorom Meta, Yannickom Nézet-Séguinom na dirigentskom podiju, s jednim od najomiljenijih partitura romantičnog repertoara. Vrhunsko uprizorenje Bartletta Shera također uključuje baritona Willa Livermana i tenora Fredericka Ballentinea kao velike rivale Mercutia i Tybalta, mezzosopranisticu Samanthu Hankey u ulozi nestašnog paža Stéphana i bas-baritona Alfreda Walkera u ulogi Frèrea Laurenta.

Praizvedena u Théâtreu Lyrique u Parizu 1867., Gounodova je opera jedna od najuspješnijih uglazbljenja ljubavne priče o Romeu i Juliji, a ujedno i najbolji primjer francuskog romantizma, tradicije koja prije svega cijeni suptilnost, senzualnost i graciozno vokalno izvođenje ponad ekstravagantnijeg vokalnog stila. Opera se odmiče od igre riječima u izvornoj drami i stavlja fokus na dvoje zaljubljenih, koji zajedno pjevaju četiri dueta, uključujući i kratki završni susret u sceni grobnice koji ne postoji u drami. 

Nadine Sierra (Julija), Benjamin Bernheim (Romeo), Gounod Met

Nadine Sierra (Julija), Benjamin Bernheim (Romeo), Gounod Met

Foto: Marty Sohl / Met Opera

Charles Gounod (1818. – 1893.) već je zarana u svojoj karijeri postao jednom od središnjih figura francuske glazbe, postigavši prvi veliki uspjeh svojom operom Faust 1859. Jules Barbier (1825–1901) i Michel Carré (1821–72) bili su vodeći libretisti svog vremena u Francuskoj, osiguravajući libreta za mnoge opere, među kojima su Fausta i Mignon (oba prema Goetheu), Hamlet za Ambroisea Thomasa i Hoffmannove priče za Jacquesa Offenbacha.

Za Shakespeareova života, Italija je bila zemlja mnogih malih gradova-država u stalnim međusobnim ratovima, ali je ta ista zemlja bila i kolijevka renesanse, sa svojom zapanjujućom eksplozijom umjetnosti i znanosti. Slika koju priziva mjesto radnje u drevnom gradu Veroni, prekrasan je, ali opasan svijet u kojem se nasilje može roditi, jednako kao i poezija. U produkciji Meta radnja se seli u 18. stoljeće.


Benjamin Bernheim (Roméo) Nadine Sierra (Juliette), Alfred Walker (Frère Laurent) Gounod Met

Benjamin Bernheim (Roméo) Nadine Sierra (Juliette), Alfred Walker (Frère Laurent) Gounod Met

Foto: Marty Sohl / Met Opera

Gounod klasičnoj tragediji daje elegantnu glazbenu auru koja odražava uzvišenu poeziju originala. Kada želi istražiti tamniju i nasilniju stranu priče, stvara dramu bez bombastičnosti, osiguravajući napetost kroz suzdržanu melankoliju. Za bezbrižnije trenutke priče, Gounod je osigurao onu vrstu živahnih melodija zbog kojih je njegov Faust postao veliki hit kod publike. Jedan takav događa se sredinom prvog čina, kada glavna junakinja izlazi na pozornicu s vrtoglavim koloraturnim draguljem "Je veux vivre dans ce rêve." Trenuci kao što su ovi dodaju glazbenu i dramsku teksturu tragediji, kojoj se dive zbog raskošnih kontrasta svjetla i tame.


Izravni prijenos iz Metropolitan opere u New Yorku pratite na Trećem programu Hrvatskoga radija u subotu 23. ožujka od 18.00 sati

Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.

prije

3 dana

Lomeći mrak

Hana Veček na retrospektivnoj izložbi Larsa von Triera u Copenhagenu

prije

3 dana

Bioetika sporta: od dopinga do ranjivosti sportaša

Etički ataše o filozofiji  i bioetici sporta

prije

4 dana

Europski mozaik

Festival u Ravellu

Vezani sadržaj

Emisija

Opera na Trećem

Probran niz opernih naslova čeka nas i u sezoni 2025./2026. u Operi na Trećem. Najbolje europske i svjetske operne kuće, s mnoštvom novih izvedbi i vrhunskim interpretima, dostupne su nam putem EBU Euroradija. Počinjemo ipak jednom hrvatskom operom, Juditom Frane Paraća s prošlogodišnje izvedbe u HNK Zagreb, održanom u godini velikog jubileja Marka Marulića, čiji je istoimeni ep bio predloškom za ovo vrhunsko suvremeno hrvatsko operno djelo. U listopadu nas očekuje kompletan Wagnerov Prsten Nibelunga s izvedbi na ovogodišnjem Festivalu u Bayreuthu, gdje je nastupio cijeli niz vrhunskih wagnerijanskih pjevača, a dirigirala je, i to već drugu godinu zaredom, dirigentica Simone Young, koja korijene vuče i iz Hrvatske. Niz rjeđe izvođenih opernih naslova upoznat ćemo i ove sezone, poput raskošnog djela Georgea Enescua, opere Kralj Edip, u izvedbi s Festivala u Bregenzu u kojoj ulogu slijepog proroka Tirezije tumači naš svjetski tražen bas, Ante Jerkunica. Milano, Beč, Pariz, London, New York i ove su sezone naša najposjećenija operna središta, ali slušamo i izvedbe iz Madrida, Amsterdama, Münchena, Maribora i još niza drugih europskih gradova, svake subote s drugom operom iz pera Verdija, Puccinija, Bellinija, Donizettija, Mozarta i brojnih drugih skladatelja.

Poslušajte u Slušaonici